Pozycjonowanie sklepów internetowych różni się od pozycjonowania zwykłej strony internetowej. W przypadku sklepu mamy do czynienia nieraz z tysiącami produktów, a co za tym idzie, z tysiącami fraz do wypozycjonowania. Druga trudność jest związana z branżą, w której klient się porusza. Jeśli będzie to branża odzieżowa – konkurencja jest przeogromna, jeśli natomiast będzie to niszowy biznes, np. sklep z papeterią i znaczkami pocztowymi – znalezienie się wśród najbardziej rozpoznawalnych marek może nie być takie trudne. Poniżej przedstawiamy w 8 punktach proces pozycjonowania sklepu internetowego.
Analiza strony i opracowanie strategii
Pierwszy etap pozycjonowania polega na zrobieniu początkowego researchu, dzięki któremu dowiemy się o branży, konkurencji, ale przede wszystkim o kliencie. Dokonywany jest audyt sklepu online i przejście przez ścieżkę zakupową klienta. Opracowanie odpowiedniej strategii jest kluczowe dla przeprowadzenia dalszych działań związanych z pozycjonowaniem sklepu internetowego i ustalenie krótko- oraz długoterminowych działań.
Profilowanie lingwistyczne – czyli jakie frazy użyć?
Drugi etap to opracowanie strategii słów kluczowych. Ten etap polega na stworzeniu macierzy fraz, które będą w najlepszy sposób odzwierciedlały ofertę sklepu. Dzięki tworzeniu fraz z długim ogonem, wzrośnie szansa na sprzedaż.
Optymalizacja!
Optymalizacja – to słowo będzie się często pojawiać w kontekście pozycjonowania. Trzeci etapem jest optymalizacja pod kątem technicznym, czyli poprawa jakości strony internetowej pod względem:
- poprawności metadanych
- linkowania wewnętrznego i zewnętrznego
- nasycenia treści frazami
- podjęcie wielu innych działań
Content Marketing
Po czwarte, wartościowe treści. Działania w tym zakresie obejmują stworzenie unikalnych treści na stronę, które będą w poprawny pod względem SEO i przekonywujący sposób zachęcać klientów do skorzystania z usługi. Opisy kategorii, wpisy blogowe: eksperckie i poradnikowe, to tylko niektóre z typów tekstów umieszczanych na stronie, a wspomgających pozycjonowanie.
Popularność? Oczywiście!
Budowanie popularnościa wśród potencjalnych klientów polega na podjęciu odpowiednich działań na portalach społecznościowych i portalach z branży, w celu przekazania odbiorcom pozytywengo wizerunku firmy i oferowanych usług.
Optymalizacja konwersji i funkcjonalności sklepu
Ten etap procesu pozycjonowania sklepu internetowego polega na poprawie funkcjonalności sklepu poprzez m.in. optymalizację ścieżki zakupowej, sposobu poruszania się po stronie, czyli dostowania nawigacji.
Pomiar i testy
Po wprowadzeniu zaleconych zmian, nadchodzi czas na przetestowanie, czy faktycznie czas dokonania procesu zakupowego się skróci, ścieżka będzie bardziej funkcjonalna i łatwiejsza w użytkowaniu przez klientów itd.
Optymalizacja po raz trzeci
Ostatni etap to ponowna optymalizacja. Po przeprowadzeniu pomiarów i testów, należy ponownie wyciągnąć wnioski i jeszcze raz wprowadzić zalecenia oraz dokonać niezbędnych zmian.